Menu

Menu

ForsideNyhederKALENDERForeningerAnsager-Skovlund ForedragsforeningsDanske Seniorer - Skovlund AnsagerFotogruppenSkovlund Friskoles StøtteforeningSkovlund SognearkivSkovlund IdrætsforeningSkovlund KulturhusVirksomhederBrætspilsbutikkenGittes HaveserviceJano taxiKlinik SkovlundM-A-TradePakkeID Aps.Partner Erhvervsservice ApSSkovlund Invest Aps.Skovlund-Ansager VandværkT.S. Byg og MontageMin KøbmandPension LærkelillMums KagerPerfec2.comSkovlund AutoværkstedSkovlund KroSkovlund VarmeværkUgleByg Aps.InstitutionerSkovlund BørnehusSkovlund EfterskoleKONTAKTSkovlund Sogns Borgerforening
Skovlund
Foto: RL

PakkeID

Nyt teknologi-firma i Skovlund

af Rud Larsen

Har du nogen sinde tænkt over, hvad der foregår i en pakkeshop, efter en pakkeleverandører har leveret din pakke til butikken?

Mange steder foregår sortering af pakkerne stadig på denne måde: En medarbejder aflæser de sidste fire cifre i den meget lange talkode, som pakken kommer med. De fire cifre skrives på pakken, som derefter lægges på den rette hylde alt efter, hvilket firma, der har leveret pakken. PostNord, GLS, DAO, Bring, DHL, UPS eller et af de andre firmaer. 

Det er alt sammen meget godt, men hvad nu hvis pakken er sort - så virker en sort tusch ikke rigtigt eller hvis leverancen finder sted i en af de plastikposer, som man ikke kan skrive på med tusch.

Ja, så har man et problem, og det tager endnu længere tid at sortere pakkerne ud, når den slags problemer opstår. Og tid er som bekendt lig med penge. 

I følge Trafik-, Bolig- og Byggestyrelsen udgjorde den samlede pakkemængde i 2019 ca. 150 mill. pakker. Og selv om ikke alle leveres via pakkeshops, skal der ikke meget fantasi til at forstille sig, hvor meget tid der spildes, hvis man ikke umiddelbart kan skrive de sidste fire cifre på pakken.

Læg dertil risikoen for menneskelige fejl ved at skrive cifrene af og ikke mindst problemet med at få lagt pakken på den rette hylde - afhængigt af hvilket pakkefirma, der har leveret pakken. Hvis den slags fejl opstår, kan en pakkeshops med mange pakker dagligt komme til at spilde meget tid på af finde pakken.

De problemer har et lille firma ved navnet “PakkeID” nu løst. Firmaet er registreret på adressen Parkvænget 7 i Skovlund og tilhører Rene Schmidt Kjær, der også er manden, der fik ideen til løsninger, som ca. 200 pakkeshops benytter sig, af når 2021 rinder ud.

Her er historien om den opfindelse.

Rene fik ideen, og sammen med en fætter, der kan programmere, udviklede de systemet, som i korthed går ud på, at en scanner aflæser stregkoden, som en pakke kommer med og derefter udskriver en lille label (klistermærke) med de fire sidste cifre i talkoden og navnet på pakkeleverandøren. Det er hurtigt og virker på alle former for indpakning samtidig med at det  mindsker risikoen for menneskelige fejl.

En prøvekørsel af systemet ved en større pakkeshop i Esbjerg viste - efter nogle mindre tilretninger - at ideen fungerede - også i praksis. I februar 2020 registrerede Rene firmaet “PakkeID Aps.” og systemet blev tager i brug rundt om i landet.  

Udbredelsen blev dog - som så meget andet - noget forsinket af Corona-pandemien. I perioden fra februar til august 2020 blev kun 20 scannerkits taget i brug, men allerede i fjerde kvartal 2020 kom yderligere 74 kunder til, så året sluttede med i alt 94 kunder. Ved udgangen af 2021 forventes 200 anlæg at køre rundt omkring i hele landet.

Firmaet er som nævnt registreret i Skovlund og administreres herfra. Det er også her, de enkelt dele samles og programmeres, så de kan lejes ud til interesserede pakkeshops i Danmark. De enkelte komponenter i systemet - eller scanner kittet som det kaldes - kommer mange forskellige steder fra. F. eks. købes både scanner og printer i Danmark, mens mini-computeren stammer fra UK. Strømforsyningen er af tysk oprindelse, mens el-kassen købes helt lokalt og labels (klistermærkerne) kommer fra Holland. Rene håber dog snart at kunne finde en dansk leverandør.

En kunde med en større pakkeshop har beregnet, at man spare ca. 50% tid ved registrering af pakkerne, når shoppen modtager dem. Besparelsen ved udlevering udgør ca. 25 %. Det er nok værd at tage med. Særligt for større pakkeshops, der kan kommer op på at udlevere mere end 1000 pakker om dagen.  

Et eksempel herpå er en kunde i Odense, hvis scanner-anlæg gik i stykker op til en weekend. Rene lovede at sende et nyt kit med det sammen, så det kunne være fremme mandag morgen. Kunden svarede, at han stod med 1000 pakker, der skulle håndteres i weekenden. Ville det være i orden, hvis han sendte en mand til Skovlund for at hente et nyt scanner kit. Det var det og historien viser, hvor stor betydning dette lille, forholdvis simple system med den enkle løsning har for en stor pakkeshop.

Derfor forventer Rene også at antallet af licensaftaler - med fuld service fra “PakkeIDs” side - vil stige ret kraftigt i løbet af det næste års tid. Han gør i hver fald sit til det ved at have afsat en dag i hver uge til at besøge pakkeshops over hele landet. Det bliver til 8-10 besøg i løbet af en dag og det giver som regel 4-5 nye kunder.

“PakkeID” leverer også de nødvendige forbrugsmaterialer i form af label-ruller til kunderne. I øvrigt en rulle der er lavet så smart, at selve klistermærket automatisk løfter sig fra det papir, det sidder på, så man tage det af med en enkelt finger og sætte det på pakken. 

Tid er penge - i vore dage.

fredag 22 okt 2021 - Rud Larsen
Vist: 2384 gange