Menu

Menu

ForsideNyhederKALENDERForeningerAnsager-Skovlund ForedragsforeningsFotogruppenSkovlund Friskoles StøtteforeningSkovlund SognearkivSkovlund Sogns BorgerforeningSkovlund IdrætsforeningSkovlund KulturhusVirksomhederGittes HaveserviceKlinik SkovlundM-A-TradePakkeID Aps.Partner Erhvervsservice ApSSkovlund Invest Aps.Skovlund-Ansager VandværkT.S. Byg og MontageMin KøbmandPension LærkelillMums KagerPerfec2.comSkovlund AutoværkstedSkovlund KroSkovlund VarmeværkUgleByg Aps.InstitutionerSkovlund BørnehusSkovlund EfterskoleKONTAKT
Skovlund
Foto: Simon Sommer

Landbrug i skolen

en beretning fra Skovlund Friskole

af Simon Sommer.

På Skovlund Friskole, er onsdage helliget fagdage, disse dage giver mulighed for at gå i dybden i nogle tværfaglige emner, det kan være ”vand skifter form”, ”min familie er historie” osv.
I den seneste periode har 1. og 2. klasse haft emnet Landbrug. Emnet er valgt er for kunne besvare nogle af spørgsmålene, hvor kommer vores mad fra? Hvorfor lugter det somme tider af gylle ude i skolegården? Hvorfor skal vi køre langsomt bagefter den traktor? Hvad sker der egentlig på markerne omkring os? For selvom vi bor i et stort landbrugsområde, er der faktisk ikke nogen af eleverne, i 1. og 2. klasse, som bor på en landbrugsproduktionsgård. 

Vi startede emnet med en brainstorm over alt det elever vidste om landbrug, her kunne de nævne mange afgrøder især fra køkkenhaven, og selvfølgelig en masse dyr. Det affødte en snak hvad der var forskel på et kæledyr og et produktionsdyr. Med afsæt i at eleverne nævnte mange grøntsag, har vi også set små film om grøntsags dyrkning fra Axel Månsson A/S. 

Vi fik også nogle høstede afgrøder fra et foderstof, som vi har sået, så eleverne kan følge med i den første fase når afgrøder spirer. En visualisering af at en stor majsplante i september er startet med et lille bitte frø i maj. Derudover skal vi også røre og kigger på de afgrøder, f.eks. hvad sker der når man maser dem. 

Onsdag den 11. maj var det så tid til ekskursion tur til Morten Bang, som viste sin mælkeproduktion frem. Her fik eleverne mulighed for at se hvor mælken kommer fra. Morten har 450 mælkekvæg, som vi fik lov til at se på nærmeste hold. Eleverne kunne mærke kalvenes tunger, køernes foder og stå helt tæt på en stak med majs ensilage. Vi kom rundt på hele gården, vi så de helt små kalve og kunne følge deres alders udvikling rundt i staldene. Før de begyndte at give mælk. Da Morten fortalte om køernes foder, blev vi også klogere på at de også får vitaminer og mineraler, og drikker op mod 120 liter vand hver eneste dag. 

Som man kan se på billederne, så kom elever helt tæt på virkeligheden. 

Mille fra 2. kl. udtaler om besøget: 

Det var hyggeligt, sjovt og spændende. Det var spændende at vi kunne komme helt tæt på dyrene og give dem mad. Jeg har lært at mælkeerstatning dufter godt og føles rart. 

Magnus fra 1. kl. udtaler om besøget: 

Det var sjovt at kunne snakke med kalvene. Sjovt at kigge på traktorer. Det var spændende at se hvordan køernes foder bliver blandet. Det var en god gåtur. 

I undervisning bruger vi sådan en ekskursion tur, til at koble teori og praksis for eleverne. Når vi kommer tilbage på skolen, taler vi om vores oplevelser og har derved nogle billeder inde i hovedet hvordan mælkeproduktion fungerer. Nogen elever husker også bedre hvad en ko spiser, når de har stået lige ved siden af stakken og har kunnet smage på den. 

Løbende gennem emnet har eleverne arbejdet med at skabe en model, af deres eget landbrug ud af materialer som skoæsker, køkkenruller, æggebakker, flamingo, isoleringsmateriale, ispinde og masser af limpistol. Her har de hele tiden kunne tage elementer, fra de teoriske emner de er blevet undervist i, og putte på deres gård i samarbejde med de andre i gruppen. 

Eleverne har på disse fagdage, en større mulighed til fordybelse med nogle specifikke emner, som dækker flere forskellige fag. Skolens busser er også en stor del af disse fagdage, som gør ekskursionsture muligt. 

Galleri

Galleri

Galleri

Galleri

Galleri

Galleri

Galleri

mandag 6 jun 2022 - Rud Larsen
Vist: 531 gange