Menu

Menu

ForsideNyhederKALENDERForeningerAnsager-Skovlund ForedragsforeningsDanske Seniorer - Skovlund AnsagerFotogruppenSkovlund Friskoles StøtteforeningSkovlund SognearkivSkovlund IdrætsforeningSkovlund KulturhusVirksomhederBrætspilsbutikkenGittes HaveserviceJano taxiKlinik SkovlundM-A-TradePakkeID Aps.Partner Erhvervsservice ApSSkovlund Invest Aps.Skovlund-Ansager VandværkT.S. Byg og MontageMin KøbmandPension LærkelillMums KagerPerfec2.comSkovlund AutoværkstedSkovlund KroSkovlund VarmeværkUgleByg Aps.InstitutionerSkovlund BørnehusSkovlund EfterskoleKONTAKTSkovlund Sogns Borgerforening
Skovlund
Foto: RL

Bestyrelsesarbejde

på en efterskole

Indlæg fra Jens Peter Faurschou - modtaget via Hanne Gonzalez - Skovlund Efetrskole:

Hvorfor Bestyrelsesarbejde på en Efterskole i Vestjylland.

Først og sidst vil jeg gerne opfordre til at indtræde i bestyrelsesarbejde – enten som fuldgyldigt medlem eller som suppleant – måske med fremmøde, hvis man/ du har lyst.

Grunde til at være i bestyrelsen for Skovlund Efterskole, her skal I høre om mine grunde. Samtidigt vil jeg gerne pointere, at ingen grunde er mere gyldige end andre. Altså, kom bare i gang.

Den vigtigste grund til min interesse for at træde ind i Skovlunds Efterskoles bestyrelse var mine egne børn. De har gået på efterskole – deres valg faldt på en musikefterskole.
Mine børns personlige udvikling i efterskolesammenhæng synes min kone og jeg var fantastisk. Vi oplevede en glæde og en modning på godt og ondt i det år de gik på efterskole. De nød de sociale relationer og for deres vedkommende det musikalske. Foruden – selvfølgelig - de almindelige fag – dansk, engelsk, matematik etc.

Lærerstaben var anderedes end hvad vi havde været vandt til i folkeskolen. De var på højde med eleverne og samtidigt med pædagogiske tiltag, som vi værdsatte. Alles sprog matchede forældrenes, elevernes og lærernes sprog!. Det gav en anden fornemmelse af en gruppehelhed/ inddragelse, end mine børn havde været vant til fra folkeskolen.

Yderligere trådte jeg ind i bestyrelsesarbejdet da jeg godt kan lide foreningsarbejde. Har tidligere været med i idrætsmæssige sammenhænge. Med andre ord synes jeg blandingen af, at komme med en erfaring og arbejde sammen i en gruppe med et formål, giver noget til mit sociale liv – en værdi. Det er betydningsfuldt. Udover mit eget sociale liv er nok så vigtigt – og vigtigere end mig – det sociale liv i landsbyen. Formålet er altså også, at fastholde og udvikle en skole i landsbysamfund. Det giver en del af kulturbilledet, at vi i Skovlund/Ansager har en efterskole. Byen er på landkortet.

Arbejdet i bestyrelsen omfatter samarbejde. Tilstede er andre fra bestyrelsen, -forstanderen,- viceforstanderen, en lærerrepræsentant, en elevrepræsentant og efterskolens sekretær. Hvordan fungerer samarbejdsprocessen – lytte/taletid/ etc.

Vi ser i fællesskab på driften. Vi prøver at holde øje med økonomien, elevantallet, skolearbejdet med lærerne, værdigrundlaget . for netop vores efterskole – engelsk sprog, prøver at iværksætte udvikling både hvad angå de fysiske rammer (bygningerne) samt nye faglige tiltag. Alt sammen noget der fastholder fundament og mursten på en efterskole.

Bestyrelsen er på valg hver 2. år i et rullesystem. I Skovlund/Ansager er der i alt 5 medlemmer foruden ovennævnte. Yderligere 2 suppleanter
Man behøver for så vidt ikke at komme fra en af byerne, men et vist tilhørsforhold er af naturlige grunde gavnligt.

Arbejdet i bestyrelsen giver indflydelse på skolen i sammenhæng med skolens daglige drift og udvikling. Personligt bliver man inddraget– man er der i sin fritid, og bliver fastholdt i sine meninger og ideer.

Håber dette indblik, har givet ”blod på tanden” på,at arbejde for bevarelsen af Skovlund/Ansager Efterskole i bestyrelsessammenhæng.

Kom ud af busken.

Med venlig hilsen

Jens Peter Faurschou

tirsdag 11 apr 2023 - Rud Larsen
Vist: 665 gange